En betydande faktor för att våra elever känner sig trygga hos oss – är att vi har kompetenta trygga lärare. Här får ni träffa Kajsa och Jette.
KAJSA BROO
Kajsa Broo har jobbat som lärare lika länge som hon varit på KCM, i hela 20 år. Med humor som vapen och ett flexibelt sätt att undervisa har Kajsa vunnit elevernas hjärtan.
Jag ser på mina elever som på mina tomatplantor i växthuset; med mycket näring och omtanke kan de bli stora och ge hur mycket frukt som helst och om det kommer en kall natt så ställer jag ut ett värmeljus – jag är ihärdig, berättar Kajsa.
Vilka är fördelarna med en mindre skola som KCM?
Att alla elever är ”synliga” och vi lärare kan stötta eleven på den nivå som hen befinner sig. Eleverna känner sig trygga.
Hur skiljer sig KCM från andra gymnasieskolor?
Bland annat att det finns en stabilitet, med en erfaren och stabil lärarkår som jobbar tillsammans mot ett gemensamt mål, nämligen att alla elever skall nå sin fulla potential.
Eleverna säger själva att de upplever att vi här på KCM behandlar eleverna som vuxna. Vi tror och förväntar oss att eleverna skall genomföra och klara av sina studier. Jag tror att detta är motiverande, med ansvar växer man.
Vi lärare har jobbat mycket med bedömningsfrågor, på vad och hur vi sätter betyg. En viktig del av detta är den formativa bedömningen. Jag hoppas och tror att eleverna här på KCM vet att de inte förväntas kunna allt när de kommer till skolan utan att vi tillsammans övar i skolan och att det är vad man kan när kursen är slut som betygsätts. Att vi som lärare förmedlar detta till eleverna skapar mindre stress och ökar ambitionen.
Ett annat sätt att minska stressen är att jobba ämnesövergripande och på detta sätt minska antalet uppgifter som eleven skall göra. Detta skapar också en förståelse hos eleven att alla ämnen hänger samman – ett debattinlägg om genteknik kräver både kunskap inom såväl genetik som svenska.
Varför trivs du på KCM
För att, konstigt nog, här går alltid de bästa eleverna! Jag upplever att jag på KCM ges möjligheten att genomföra en kvalitativ undervisning och anta nya utmaningar som lärare trots 20 år i yrket. Det finns ändamålsenliga lokaler och utrustning och tid för mig att planera min undervisning och ge mina elever den återkoppling de behöver för att kunna utvecklas.
JETTE ROHMANN
Jette Rohmann som undervisar i svenska och psykologi har varit lärare på KCM i 17 år. Under alla dessa år har hon trivts oerhört bra både i sin roll som lärare och hos KCM allmänt.
Efter 19 år i yrket är jag fortfarande lika glad för mitt arbete och jag vill hela tiden utvecklas – den dag man går på slentrian ska man lägga av. Den glädjen mötet med eleverna ger, den hoppas jag avspeglas i min lärarroll, säger Jette.
Jag har höga förväntningar på eleverna; det är så många gånger som jag har sett hur lite extra pepp kan få en elev att lyfta sig flera steg, fortsätter Jette. Jag tror att eleverna tycker att jag är en tydlig och rättvis lärare. Lite sträng ibland, men jag försöker även skoja till det.
Hur skiljer sig KCM från andra gymnasieskolor?
Det är en flexibel skola som anstränger sig för att tillgodose alla elevers individuella behov. Att det finns en öppenhet och samverkan mellan lärarna oavsett ämne eller programtillhörighet är självklart här. Jag tror att de flesta av lärarna gör allt vad de kan och lite till för att eleverna ska lyckas; vi har en tro på att alla ska klara målen, även om resan dit kan se lite olika ut.
Hur skulle du beskriva stämningen mellan elever och lärare på KCM?
Mycket god. Ofta sitter elever och lärare och fikar samtidigt i cafeterian – då blir det naturligt att man växlar några ord eller bara ”ser varandra” vilket ger en fin stämning. Dörrarna till salar och kontor står oftast öppna och vi lärare rör oss mycket bland eleverna.
Man är så mycket mer än bara lärare. Ibland är man terapeut, ibland är man studievägledare, ibland är man livscoach och ibland är man den som lär sig något av eleverna – och ibland är man ”bara” undervisande lärare.
Hur jobbar du med elever som behöver extra stöd i just ditt ämne?
Vi har i skolan fasta tider två gånger i veckan där eleverna kan få extra hjälp med studierna. På dessa tider är de flesta lärare tillgängliga. Utöver detta träffar jag ofta elever vid andra tillfällen efter hur det passar i våra respektive scheman. Vidare har vi en mycket synlig specialpedagog – Maria – som är aktivt involverad i mina kurser och kan stötta lite extra och även hjälpa till med olika verktyg som kan underlätta för att eleven ska klara kursen. Dessutom försöker jag ju – som säkert alla lärare gör – anpassa lektionerna efter elevernas individuella behov så mycket det bara går.
Vilken är pedagogens viktigaste uppgift enligt dig?
Min övergripande – och ganska abstrakta – uppgift är ju ett demokratiuppdrag. För mig handlar det bland annat om att eleverna ska lära sig att vara källkritiska, de ska vara nyanserade, de ska respektera andras åsikter, de ska vara öppna för nya intryck och de ska vara nyfikna.
Varför trivs du på KCM?
Den goda stämningen mellan all personal och eleverna. Eleverna i sig – de ger så mycket tillbaka! Att grupperna inte är så stora – man har större chans att se och hjälpa alla.